پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
01 دی 1400 - 10:35

پایگاه رهنما:

 به نقل از المسیره، هشام شرف وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن امروز سه شنبه شهادت سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعاء را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در پیامی اعلام کرد: صمیمانه‌ترین تسلیت خود را به مناسبت درگذشت سفیر جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌داریم و بسیار اندوهگین هستیم. سفیر ایران در راستای رفع مظلومیت ما اقدام می‌کرد و صدای مظلومیت مردم یمن بود. قدردان خدمات و اقدامات دیپلماتیک وی هستیم.

ساعاتی قبل هم سخنگوی جنبش «أنصارالله» شهادت «حسن ایرلو» سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن را تسلیت گفت.

بر اساس این گزارش، عبدالسلام اعلام کرده بود: «درگذشت» حسن ایرلو را خالصانه به مقامات و مردم ایران تسلیت می‌گوییم. وی همچنین ضمن تسلیت به خانواده سفیر ایران در یمن، رحمت واسعه الهی برای حسن ایرلو را خواستار شد.

همچنین «حسین العزی» معاون وزیر خارجه یمن تأکید کرده بود: «درگذشت» حسن ایرلو را به رهبران جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور تسلیت می گویم. همچنین این ضایعه را به خانواده مجاهد وی تسلیت می گویم. ما یک دوست بسیار خوب را از دست دادیم؛ دوستی که الگوی یک دیپلمات موفق و متمایز بود. پیش از این، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از شهادت سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد دولت نجات ملی یمن در اثر ابتلا به کرونا خبر داد.

صبح سه شنبه سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از شهادت سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد دولت نجات ملی یمن در اثر ابتلا به کرونا خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: شهید ایرلو که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی نیز بود در محل ماموریت خود به کرونا مبتلا شد و به دلیل همکاری دیر هنگام برخی کشورها، متاسفانه در شرایط نامناسبی به کشور بازگشت و به رغم به کارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری ایشان، سحرگاه امروز به فیض شهادت نایل آمد.

سفیر ایران در یمن از چند هفته پیش به کرونا مبتلا شده بود، اما با وجود تلاش ها برای بازگشت وی به ایران و آغاز روند درمان، اما بازگشت او بدلیل شرایط محاصره یمن از سوی ائتلاف متجاوز سعودی با کارشکنی هایی همراه شد و همین موضوع به وخامت حال آقای ایرلو منجر شد، هرچند در نهایت این دیپلمات ایرانی توانست در تهران بستری شود.

بیش از ۶ سال است که حملات سعودی‌ها به یمن ادامه دارد، در این جنگ نابرار که بیشتر شبیه نسل کشی و جنایت علیه مسلمانان است، تاکنون ده‌ها هزار نفر از مردم یمن جان باخته و تعداد زیادی مجروح شدند.

کودکان یمن در این جنگ بیشترین آسیب را دیدهاند و بیش از ۴ هزر نفر از کودکان یمن جان خود را از دست داده و بیشتر از این تعداد مجروح و معلول شدند.

زنان نیز آسیب زیادی دیدهاند و زیر ساخت‌های یمن همگی با حملات ارتش رژیم سعودی ویران شده است.

مردم یمن به خاطر محاصره نظامی که از سوی سعودی‌ها شکل گرفته در مضیقه کامل قرار دارند.

مردم مظلوم یمن در شرایط جنگی سخت، به دارو و درمان دسترسی ندارند و حتی از نظر غذا نیز در شرایط قحطی به سر می‌برند، اما نهاد‌ها سازمان‌های حقوق بشری هیچ اقدامی برای کمک رسانی انجام نمی‌دهند و البته رژیم سعودی از این امر جلوگیری می‌کند.

کشور‌ها و رژیم‌هایی همچون آمریکا و اسرائیل نیز از سیاست سعودی علیه یمن حمایت می‌کنند و با کمک‌های خود به عربستان در جنایاتی که در یمن مرتکب می‌شود، شریک هستند.

این شراکت اگرچه هنوز میان عربستان و رژیم سعودی باعث برقراری ارتباط و سازش نشده است، اما این دو در کنار هم علیه جهان اسلام اقدام می‌کنند

منبع: الوقت

ارسال نظرات